• من رپ ، رپ من...
•
•
اینایی که تحریر کردم از سر تمجید یا خاطره گویی نیست بلکه از سر اجبار برای یاد آوری. تمام نکات با واقعیت سنج زندگی خودم عیار شده ، پس اگر از کسی اسم بردم یا حرفی به میان آمده یعنی حضور و تاثیر این افراد در راه رسیدن من به جاده هدف که الان احساس میکنم شروع به حرکت کردم .
کر کرهٔ صدای رپ یا هیپ هاپ به زبان فارسی برای اولین بار با صدای شهرام آذر تو گوشم باز شد وقتی دبیرستان بودم سال اول ، یه شور و هیجان خاص بودی و ما آن و به سمت چیزی که ازش خبر نداشتم حول میداد ، تا دقیقأ ۸ سال بعد آهنگ زدبازی رو کارِ 50centتو خونه دوستم تو گوش کردم و برام جالب بود.دفترچه شعرم تو دوران دانشجویی پر شده بود از شعر ، یواش یواش رو آهنگای امینم رفت رو به نوشتن شعر بر روی یک ترانه. فقط مینوشتم نه استدیو میدونستم کجاست که برم ضبط کنم نه بلد بودم.امینم و ،بی،گbigiاسطوره های زمان نوجوانی من بودن و دائماً کار من گوش کردن به اینجور آهنگا میگذشت تا بهمن ۱۳۸۵ ،استودیو کرگدن و ضبط یکی از آهنگها روی آهنگ امینم.
ادامه مطلب در مورد حصین هم هستش....
پرده اول
یه ور میز جزوههای درسی دانشکده پهن بود یه وره میز شعر ،و غافل از اینکه نمیدونستم ۸ سال بعدش چی میشه .بهمن ماه زمستون سردی بود ،کم کم آماده شدم برم سعادت آباد ، استودیو کرگدن جایی که خیلیا کاراشونو انجا ضبط میکردن ، صدا برداراش فقط یکیشون سرش به تنش میارزید کاوه کاتب اگه اشتباه نکنم بقیه از دم حیوون و بی تربیت ، یادم رو آهنگ jay z اولین آهنگو به اسم چشمای مست خوندم ولی خوب در نیومد، یه گوشهٔ سالن یه پسر با تریپ بچه مدرسهای با چشمایی گرد و با مزه یه هدست تو گوشش بود داشت آهنگ گوش میداد از انور کاوه کاتب بهم گفت اینم مثل تو عشق هیپ هاپ و داره پول باباشو میریزه دور بعدش یه سیگار روشن کردیم و ازش پرسیدم این کیه گفت اسمش بابک که بعدها شد بابک تیغه ، اتفاقا همون روز منتظر سروش هیچکس یا به قول علی بی بی س علی لشگری بود که بیاد یه قرار کاری داشتن ، بچه خوبی به نظر میرسید و من تا اون موقع فقط یه کار ازش شنیده بودم اونم رو کار به اصطلاح کاور کرده بودbadboy و یکی دیگه هم به اسم چرا ازم میاد ،گذشت و گذشت تا انجا درش تخته شد و بچهها استودیو اوج مهر رو کردن پاتوق . با حصین که با داداشم تو ارمنستان هم دانشگاهی بودن و میومدن ایران واسه تعطیلات آشنا شدم ، با بقیه بچهها تو همون اوج مهر آشنا شدیم مثل امیر تتلو یا فلاکت یا ارمین و رضا و بقیه ... اما انجا کسی بود که من جذب مرام و اخلاق و سواد و کراماتش شدم ، الوندِ مجذوب که تو اتریش موسیقی خونده بود و کسی بود که بچهها رو حمایت میکرد.
پرده دوم
محسن صادقی آهنگ و ساخت و من هم روش نوشتم و خوندم ،فرداش که قرار بود امیر آهنگو بده به روزبه قائم بیاد روش قسمت پاپش و بخونه ، که باد یه هفته وقتی برگشتیم امیر خودش کار روخونده بود. امیر تتلو بچه خون گرم و باحالی بود و کم و بیش کارش و دنبال میکنم. خود امیر پاپشو خودن و مهسا هم دوستش اومد با صدای قشنگش امیر رو همراهی کرد یه بعد قسمت متال هم بر خلاف میل من و مهسا اضافه شد . یک شروع خوب و ماندگار . حسین برگشت ایران و ما مثل همیشه تو حال و هوای دوران جوانی به قوله خودمون دنبال عشق و حال ، کار تو موزیک تو این استدیو ،تو اون استدیو ، تو این گیر و دار استودیو اوج مهر کمی وقتاش پر بود و به پیشنهاد رضا و شاهین رفتیم استودیو دزدا یعنی مهر و ماه کهای کاش پامون میشکست و پای تو اون خراب شده نمیزاشتیم . به پیشنهاد حسین گروهی زدیم به اسم مستر Master من و حسین ،حسین به کارش وارد بود اما تو رابطهها همیشه مشکل داشت و از آنجایی که من و برادرام حسین رو خیلی دوست داشتیم و با هاش حال میکردیم پشتش بودیم ، کار اول تو مهر و ماه ضبط شد و وقتی آهنگ چت اومد بیرون با اسقبال خوبی رو به رو شد و این شد که کار دوم به اسم دست به دست که به خاطر مشکلات که برای حسین پیش اومده بود سر یکی از آهنگای قدیمی یه آهنگ این تیپی خوندیم مثل خیلی از حضرات که همی چین تیپ آهنگای داران و رو نمیکنن امروزه ،خلاصه نزدیک عید همون سال کار سرعت عمل رو خوندیم با حسین که چند وقت بعدش پخش شد ، کار چهارم که یه کار رو آهنگ ناناNANA خواننده آمریکایی به اسم هنوز یادم هست که قرار بود من و حسین و ارمین و امیر رضا این کار رو بخونیم که یکی این کار و دزدیدم و با صدای میکس و مستر نشده فقط با صدای امیر رضا و حسین از سایت رپ۹۸ که یکی از منفورترین حیوونهای که تا به حال دیده بودم پخش شد. احسان کار آموز و محمود صفری و همین صاحب سایت رپ۹۸ ضربههای جبران ناپذیری رو به رپ فارسی زدن.دزدی آثار ، جمع آوری پروژه بچها حتی پروژههای قدیمی و به صورت پنهانی اونا رو پخش میکردن . استودیو مهر و ماه یکی از کثیفترین دوران رپ فارسی و رقم زد و خیلی از کارهای من که به صورت ماکت یا برای آلبوم احتمالی خودم در آینده نزدیک ضبط شده بود دزدیده شد یا پول گرفتن از کسانی که میخواستن معروف بشن میوردنشون و رو کار ما یواشکی ضبط میکردن. یادم میاد یه کار بود به اسم امام رضا که توش هر چی جًک و جنّ....ه بود ریخته بودن و آهنگ و خراب کردن.تو اون استدیو بالغ بر ۲۰ آهنگ ضبط کردم که ۱۵ تا از اون آهنگا دزدیده شد اشخاصی بدون اجازه آمدن تو کارا به قول خودشون همکاری کردن .حرومزاده تر از احسان کار آموز و محمود صفری خودشون بودن و بس .بعد از اون قضیه ما دیگه رفتیم استودیو پاییز و کارارو با فلاکت که ۲ تا کار بود کهای کاش اینارو هم ضبط نمیکردم چون واقعاً این بشر بچه سال و تهی مغز بود .
پرده سوم
حصین برگشته بود ارمنستان وقرار کمپانی کاغذ رو گذاشته بودیم اما من همچنان تو ایران و در استودیو فرامرز تو شهرک ژاندارمری کار ضبط میکردم .فرامرز مرد خوبی بود و قبلان تو آلمان زندگی میکرد و برگشت بود ایران بعد ۱۷ سال ،آدم الکی اونجا زیاد میومدن واسه ضبط کاراشون .روزها سپری میشد و منم تازه شده بودم مهندس . درس تموم شده بود و سودای رپ با فضایی آزاد من و عذاب میداد. یادمه تصمیم به جمع یه آلبوم کوتاه گرفتم ، چند تا ترکشو ضبط کردم و تصمیم گرفتم آخرین ترک که تو ایران ضبط میکنم تو استودیو اوج مهر جایی که توش با خیلی از رفیقام آشنا شدم خاطره زیاد داشتم این شد که آهنگ سیگار پشت سیگار رو اونجا ضبط کردم فرداش از ایران برای همیشه خارج شدم.مشکلاتی که برام تو دانشگاه پیش اومد و نتونستم برای فوق لیسانس ثبت نام کنم و همینطور رپ که داشت کارش تو ایران به جاهای باریک میکشید با اشعار سرزمین مادری که رو دستم مونده بود و حتی نمیشد تو هیچ استودیو ضبطش کرد . سرمایه سوئد با اینکه زبون بلد نبودیم استودیو پیدا کنیم و خیلی از مشکلاتی که یه مهاجر با خودش میآره و نمیتونه قبول بکنه ، و نا گذیر باید صبر و تلاش رو پیشه کنه .به هزاران بدبختی استودیو پیدا شد با دست و پای شکسته سوئدی بلغور میکردیم با کسی که داره صدا برداری میکنه صحبت کنم چون طرف انگلیسی بلد نبود ، ۵ ماه ضبط این آلبوم طول کشید با در کنارش میکس و مسترش که به عهده خودم و یکی از رفیقام که سوئدی بود به اسم اریک نرل که تو سالن بیلیارد با هم آشنا شدیم.بعد از سرزمین مادری به فکر جمع آوری آلبومی افتادم که متفاوت از آلبوم اول و رنگی اجتماعی تر و نه به غلظت سیاسی و تند قبلی باشه.
سر آغاز سفر من برای کمک به یکی از بچهایی که نیاز به کمک تو هیپ هاپ داشت من رو به منچستر کشوند ، هر چند اون بچه مال این حرفا نبود اما همین انگل باعث آشنایی من و سامان شد. سامان بچه خوب و خون گرمی بود.تو ۲ هفتهٔ که منچستر بودم با هم حسابی حال کردیم ولی بیشتر وقت ما رفت واسه ضبط آلبوم چون سامان آهنگ سازی کارارو قبلان کرده بود و یه سری از کارهارو هم بعد از مراجعت من به سوئد انجام داد ، خواب در بیداری ماه حصل اندیشه و هنر من و سامان شد .به پیشنهاد سامان کزاز رو که خیلی قبل تراش پایه حشو سامان ریخته بود رو کشیدیم بالا . خواب در بیداری کلیپ نداشت چون تو زمان محدودی ضبط و مستر شد و ما نقشهای از باب کلیپ نداشتیم اما همه بعد از پخش آلبوم راضی بودن و این من و خوشحال کرد با این وجود که خیلی از سایتها از جمله حرومزاده رپ۹۸ و رپسان که پشتش عرفانِ این کار و کارهای مارو از سر ک ... ن سوزی پخش نکردن که مهم نیست .
ما به بعضیها نمیخوریم و بالعکس . چون بعضیا خیلی دادن تا به اینجا که از نظر من هیچی نیست برسن. من سعی میکنم راجب سایتها صحبت نکننم چون بوی گندش دیگه در اومده .
پرده آخر
عبور از مه . رنگهای صدا و تلفیق یک موسیقی غربی و شرقی باعث شد که من و سامان رو بیاریم به سنتها .چه در شعر و چه در تم آهنگ سازی ،چه در نحو شعر و کلمات و اصطلاحات و عده در خواب در بیداری و عبور از مه ما شدیم الگوی زیر پوستی حضرات برا اینکه چوبهای اسکی بندازن و از کار ما نهایت سؤِ استفاده رو ببرن و چون دستی با سایتهای معروف دارن کارشون با ایده و دزدی از ما زود تر پخش کنن .
ما خر نیستیم برادر. ما همه چی رو رسد میکنیم . مو به مو . چون واسه این کار زائیده شدیم پس حواسمون به هم چی هست .
..... رپ کن زائیده شدیم رپ کن میمیریم.....
کار سربازان امام زمان شد ورق کاربون آهنگ نقی و حضرات دیگه که اگه بخوام اسم ببرم باید یه لیست با مدرک بذارم جلوی اف. ب. ای
الف بای آلبوم عبور از مه تقدیری از خودمون و شنوندگان عزیزی که رپ و دوست دارن. ما تصمیم نداریم مشهور بشیم تصمیم داریم محبوب بشیم.
من و رپ سال هاست با همیم و با هم میمیریم.من از ایران که اومدم بیرون اسم خودم رو به یه اسم فارسی تغییر دادم تا بعضیا فکر نکنان ما هنوز همون نهال نو پایی هستیم که دنبال اسم این و اون میدویم.ریشهای من واسه نسلها موندگار و داستانهای من همیشه گوش کردنی حتی با طرفدارایی که هر چند اندک.اگر از کسی اسم بردم به خاطر این بود که تو مسیر من و رپ بوده و قصد خراب کردن کسیو هم ندارم هر چند بعضیا خودشون خراب خدایی هستن .فیلم گربهای ایرانی نشون داد ملت مثل آب خوردن شعار میدن واسه خود شیرینی و بقا دولت امروز رای هم میدن اونم تو سفارت .جلل خالق که بعضیا حاضرن بشاشن به اعتقادات مردم هر چند از نظر من هم سخی و کوچک . بعضیا حاضرن صدای ضبط شده دوستشونو بیارن بزارن تو آهنگ بدون اینکه راضی باش به اسم دیس بعضیها هم که فقط دیس میشن و بعضیها هم فقط دیس میکنن.دنیای زیرزمین رو هم ریدن توش . رنگ و وارنگ مثل هندوستان شده زیرزمین هزار مذهب.
من و رپ با هم هستیم ، من رپ و تو گنجهٔ خونهام مخفی کردم و نمیخوام کسی مال من و کثیف کنه. و تا همین الان که نشستم و دارم این مقاله رو مینویسم خیلی همکاریهای اشتباهی داشتم ولی از این لحظه و این ساعت دیگه قول میدم رپ و خراب نکنم.
قصد فقط درد و دل بود و خاطرات بنده از دیروز خودم تا امروز خودم تو هیتیه هیپ هاپ و دنیای زیرزمین ایران زمین.
من رپ ، رپ من تا تو گور کفن
م.چ.ر(مهدار)۲۰۱۳.۱۰.۹